شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

وزیر فرهنگ:سهمی از حج عمره به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد/ اعزام دانشجویان به عتبات سوریه در دستور کار وزارت فرهنگ قرار دارد

وزیر فرهنگ:سهمی از حج عمره به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد/ اعزام دانشجویان به عتبات سوریه در دستور کار وزارت فرهنگ قرار دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وزیارت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست تخصصی کارگزاران حج و زیارت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان سازمان حج و زیارت شامگاه یکشنبه نهم مهر برگزار شد.

وزیر فرهنگ با تبریک ولادت پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) به برگزاری موفق مراسم حج تمتع امسال و همچنین راهپیمای اربعین اشاره کرد و گفت: اقدامات در این حوزه باید بهتر هم شود.

وی افزود: جایگاه فرهنگ سازی سازمان و حج و زیارت باید نسبت به جایگاه خدماتی و پشتیبانی اش پر رنگ تر شود زیرا یکی از مهمترین و کارآمدترین بازوهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت های فناوری به ویژه در ساماندهی سامانه سماح برای ثبت نام زائران، آن را یکی از گام‌های ضروری و اولیه در تحول کارکردهای سازمان حج و زیارت دانست.

اسماعیلی تصریح کرد: دولت از هر لحاظ برای تامین و اجرای این طرح آمادگی کامل دارد و اصرار دارد که این سامانه نباید مانع حرکت و فعالیت در حوزه ساماندهی زائران شود.

وی گفت: آقای رئیس جمهور هم نسبت به این مسئله جدیت خاص دارد و باید گفت که اگر مسافران خارجی به مشهد هم بیایند و عظمت این شهر را مشاهده کنند، یک کار تبلیغاتی عظیم برای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

وزیر فرهنگ با تاکید بر برگزاری جلسات اندیشه ورزی از سوی  مسئولان سازمان حج و زیارت، تاکید کرد: در این جلسات با ارائه ایده‌های نو و خلاقانه می توان رونق خاصی به این سازما داد و مسئولان آن نسبت به مسائل فرهنگی آنها نیز دغدغه جدی پیدا خواهند کرد و به طور حتم تشکیل جلسات منظم برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های جدید فرهنگی یکی از گام‌های اولیه آن محسوب می‌شود.

اسماعیلی در ادامه به سهم قابل توجه سازمان حج و زیارت در بودجه سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: باید به درآمدهای دیگری فکر کنیم. مقام معظم رهبری خواستار کاهش تعداد کارگزاران هستند و این سیاست هم اکنون مدنظر مسئولان وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت قرار گرفته است. طبق داده‌های موجود تعداد کارگزاران از 5/7 درصد به 8/5 درصد کاهش یافته و امیدواریم این عدد به زیر 5درصد کاهش پیدا کند.

وزیر فرهنگ وعده داد به زودی حج عمره به طور مجدد از سر گرفته شود که سهمی از آن به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم ماه آینده ثبت نام زائران حج عمره آغاز شود. انتظار داریم امسال ۳۵۰ هزار نفر به حج عمره اعزام شوند که سال آینده امیدواریم این تعداد به ۸۰۰ هزار نفر نیز برسد. بحث اعزام دانشجویان به عتبات سوریه نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور به مسئله تبلیغات و کارهای تبلیغی و رسانه ای در حوزه حج و زیارت تاکید کرد و گفت: در حوزه حج و زیارت اطلاع رسانی و استفاده از نرم افزارهای این حوزه یک ضرورت است.

وزیر فرهنگ به حضور مردم در راهپیمایی اربعین و عشق مستقیم و بدون واسطه ایرانیان به امام حسین (ع)  اشاره کرد و آن را ثروت بزرگی دانست و افزود: انقلاب اسلامی تنها با تکیه به عاشورا و فرهنگ اهل بیت (ع) توانست رژیم طاغوت را شکست دهد و بیش از چهار دهه با تکیه به همین فرهنگ توانسته در مقابل استعمارگران و قدرت‌های بزرگ دنیا ایستادگی کند.

وی در پایان تاکید کرد: مهمتر از تامین منابع مالی در سازمان حج و زیارت، تحول جدی در حوزه های فرهنگی است و در این زمینه باید از مدیران کاروان ها نیز استفاده شود. این مدیران انسان‌های نخبه‌ای هستند که بسیاری از آنها طرح‌های خوبی در حوزه فرهنگ سازی دارند.

سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد این سازمان در مراسم حج تمتع امسال ارائه کرد و گفت: امسال نسبت به سال های گذشته کمیت و کیفیت بیشتری در تمام حوزه ها شاهد بودیم.

وی افزود: در حوزه ساماندهی و کارهای فرهنگی کارهای خوبی انجام شد و برای سال آینده نیز تعداد برنامه های فرهنگی بیشتری تدارک دیده شده است.

سید حمید مصطفایی امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار