جمعه 10 فروردین 1403
EN

عمره مفرده

خدمات حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه به زائرین

خدمات حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه به زائرین

مسئول نقل درون شهری مکه مکرمه گفت: در مکه مکرمه سه ایستگاه غزه، باب علی و مقبره البنات (شبیکه)برای رفتن زائرین به مسجدالحرام وجود دارد







علیرضا هادیان در گفتگو با خبرنگار اعزامی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه در خصوص مشخصات خطوط این سه ایستگاه گفت: ایستگاه غزه 55 دستگاه اتوبوس(20 دستگاه اتوبوس نقل الجماعی و 35 دستگاه الرواحل) مشغول جابجایی زائرین است که خط های دو، پنج، شش، هفت، هشت و یازده در این ایستگاه رفت و آمد دارند .







خط دوم شامل: دارهادی، دار بنیان، زهره السعد 4، نسمات الوسیم، برج الرائد و  دار البیاضیه  







خط پنج شامل: اخیار صفوه، شعله، مکارم بیت و مواکب روضه







خط شش شامل: الاخیار الکبیر، دره الاصیل و سدره الاحسان







خط هفتم شامل: سمر و الجزیره







خط هشتم شامل: منازل القشله







خط یازدهم شامل:  موته الماسه و مکارم منی

وی با اشاره به اینکه خط های یک، سه و چهار از ایستگاه دوم یعنی باب علی با 27 دستگاه اتوبوس رفت و آمد دارند ، محل بازگشت زائرین به هتل ها را بدین شرح بیان کرد :







خط اول شامل: کرستاله و کریستالات







خط سوم شامل: جراند الاصیل، میدان، دار مبارک و رویا حسن







خط چهارم شامل: رویا العزیزیه و مواکب مشاعر







هادیان با اشاره به ایستگاه سوم یعنی مقبره البنات با 23 دستگاه اتوبوس افزود: خط نه برای ابراج تیسیر و خط ده برای دارسادن و غدیر الاجیاد در این ایستگاه توقف دارند.















علیرضا هادیان بابیان اینکه تمامی اتوبوس های درون شهری به صورت تمام وقت در حال خدمات رسانی به حجاج و زایرین محترم می باشند در خصوص نحوه تخصیص اتوبوس به هریک از خط ها گفت: مبنای تخصیص اتوبوس به هر خط میزان تعداد زایر می باشد. با توجه به اینکه خط دو بیشترین زایر را دارد به تناسب بیشترین تعداد اتوبوس را هم دارد.

وی افزود: حداکثر زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس ده الی پانزده دقیقه است و این زمان در جمعه ممکن است به سی دقیقه نیز برسد.







هادیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسایل در زمینه حمل و نقل ، مدیریت ترافیک در زمان اوج آن می باشد گفت : اوج ترافیک در زمان نمازهای پنج گانه می باشد که در این اوقات تمامی اتوبوس ها از هتل ها به سمت ایستگاههای اصلی فوق الذکر حرکت می کنند و نیم ساعت قبل از نماز ،اتوبوسها از سمت ایستگاه های اصلی به طرف هتلها نمی روند و بعد از اتمام نماز تمامی اتوبوس ها به ترتیب روانه هتلهای خود می شوند.







وی همچنین گفت: یکی دیگر از زمانهای اوج ترافیک زمانی است که زائرین از مدینه وارد مکه می شوند. با توجه به اینکه اکثر کاروانها از نیمه شب تا ساعت دو بامداد وارد مکه می شوند، حدودا دو تا سه هزار نفر در این زمان به مسجد الحرام منتقل می شوند 







مسئول نقل درون شهری ستاد عملیات عمره مفرده با توجه به تعویض شیفت راننده ها ادامه داد : هر دوازده ساعت راننده های عربی و مشرفان آنها تعویض می شوند که غالبا این تعویض از ساعت هشت و نیم  الی ده صورت می پذیرد لذا احتمال می رود در این زمان نیز چه در صبح و چه در بعد از ظهر دسترسی زایرین به اتوبوس با مشکل مواجه شود البته با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است تا کنون بحمدالله در این زمینه مشکلی نداشته ایم.







وی در خصوص خدمات ویژه به برادران جانباز گفت : برای جابجایی آن دسته از عزیزان جانبازی که به لحاظ توانایی حرکتی دارای مشکل می باشند از اتوبوس های مخصوصی استفاده می شود که هم سطح زمین است.

وی با اشاره به مفقود شدن لوازم و یا مدارک زائرین در اتوبوس ها ابراز داشت: تمامی لوازم و مدارکی که در اتوبوس ها مفقود می گردد با توجه به هماهنگی صورت گرفته با شرکت های عربی،  لوازم به مسئولین ایستگاه های اصلی و یا مدیران ثابت هتل ها تحویل می گردد و آنها نیز در صورت امکان شناسایی زایر تمامی موارد را به ایشان تحویل می دهند ولی در صورت عدم شناسایی، لوازم و مدارک یافته شده را جهت پیگیریهای بعدی به ستاد عملیات عمره تحویل می دهند .







وی گفت : در صورت بروز هرگونه تصادف و خرابی اتوبوس ، راننده با مشرف عربی که در تمامی ایستگاه ها مستقر هستند تماس گرفته و مراتب را اطلاع می دهد و آنها نیز به مسئولین ایرانی مستقر در ایستگاه ها اطلاع می دهند و بلافاصله اتوبوس جایگزین به محل تصادف ارسال می گردد. اما در صورتی که تصادف منجر به بروز صدمات جسمانی به زایرین شود به سرعت با مراکز پزشکی ایرانی و یا عربی تماس گرفته و به تعداد مورد نیاز آمبولانس به محل حادثه اعزام می شود. این در حالی است که مسئولین ایرانی ایستگاه نیز تا حدی به امدادرسانی و کمک های اولیه آشنایی دارند.







هادیان در پایان باتوصیه به زایرین ایرانی گفت : زایرین با رانندگان عربی هیچگونه برخوردی نداشته باشند و در صورتی که راننده آنها را در نزدیکی هتل پیاده نکرد و یا اینکه خطایی از ایشان سر زد ،صرفا شماره چهار یا سه رقمی حک شده روی اتوبوس را برداشته و به مسئولین ایستگاه ها تحویل و موضوع را بازگو نمایند .بر اساس قرارداد فی ما بین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و مسئولین عربستانی راننده های متخلف متحمل جریمه های نقدی و حتی اخراج از محل کار می گردند.

سید حمید مصطفایی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار