ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

اعلام اولویت های جدید حج تمتع / افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات از سال آینده

  • 01 اسفند 1392
  • 07:42
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 668 بازدید
  • Article Rating
اعلام اولویت های جدید حج تمتع / افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات از سال آینده
رییس سازمان حج و زیارت از افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات از سال آینده و اعلام اولویت های جدید حج تمتع93 خبر داد.







مهندس  اوحدی بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات گفت: پیش ثبت نام مرحله جدید اعزام های عتبات 12 تا 25 بهمن ماه جاری انجام شد و 330 هزار نفر در این دوره نام نویسی کردند.








رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ثبت نام کنندگان در مرحله جدید عتبات به شش اولویت اصلی و یک اولویت ذخیره تقسیم بندی شده اند، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نام نویسی در کاروان های این دوره از روز یکشنبه چهارم اسفندماه آغاز می شود.








اوحدی از تغییر قیمت سفر به عتبات از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی تا پایان امسال به زائران عتبات ارز مبادله ای تعلق می گیرد، اما از سال آینده ارز مبادله ای عتبات حذف خواهد شد.








افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات در سال آینده








رییس سازمان حج و زیارت از افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات عالیات از سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر هزینه سفر زمنی به عتبات  حدود 750 هزار تومان و  هزینه سفر هوایی به عتبات حدود یک میلیون و 300 هزار تومان است که این هزینه در اعزام های سال آینده افزایش خواهد یافت.








رییس سازمان حج و زیارت گفت: در سفرهای عتبات عالیات سه گروه قیمتی برای مسکن و دو نوع پرواز وجود دارد و تفاوت قیمت های موجود در کاروان ها صرفا به خاطر نوع پرواز و درجه بندی هتل ها است.








اوحدی ادامه داد: اولویت های ذخیره برای اطلاع از آخرین وضعیت پذیرش خود روز چهارشنبه 7 اسفند 92 به سامانه پیش ثبت نام عتبات مراجعه کنند.








وی به مذاکره سازمان حج و زیارت با وزارت جهانگردی عراق مبنی بر کاهش هزینه سفر به عتبات اشاره کرد و گفت: در سفری که به عراق داشتیم درمورد یکسان سازی هزینه ها و عوارض پرداختی زائران عتبات عالیات مذاکراتی انجام شد، که امیدواریم  این مصوبه در هیات دولت عراق طرح و تصویب شود.








رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: 10 دلار در فرودگاه نجف از زائران اخذ می شود و 10 دلار توسط وزارت جهانگردی عراق از زائران گرفته می شود و از طرفی هزینه دریافتی برای صدور ویزا توسط کنسولگری های عراق در ایران دو و نیم برابر هزینه ای است که بابت صدور روادید از عراقی ها برای سفر به ایران گرفته می شود، که بایستی این مبالغ حذف و یکسان سازی شود.








اوحدی ادامه داد: در صورتیکه دولت عراق مصوبه یکسان سازی خدمات را صادر کند، حدود 10 تا 15 درصد قیمت ها کاهش می یابد.








وی درمورد تامین امنیت زائران در کشور عراق نیز گفت: شرکت هایی از طرف دولت عراق مجوز گرفته اند و موظف هستند کاروان های ایرانی زیر نظر سازمان حج و زیارت را از نظر امنیتی همراهی کنند.








اوحدی به زائران عتبات عالیات توصیه کرد که حتی المقدور از طریق قانونی اقدام به سفر به عتبات عالیات کنند.








رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری، تأسیس شرکت «توسعه و عمران امید زائر» تأیید شد و متعاقباً این شرکت به ثبت رسید که وظیفه اصلی آن توسعه زیرساخت های خدماتی به زائران با رویکرد عتبات است.








وی گفت: یک مجموعه سرمایه گذاری از عراق و یک هیئت فرانسوی نیز حدود 10 روز پیش وارد ایران شدند و مذاکراتی صورت گرفته و قرار است تا اوایل هفته آینده کارگروهی با حضور بانکها تشکیل و تصمیم گیری شود.








مهندس اوحدی با اشاره به اینکه مشکل اصلی پیش رو در سفرهای عتبات موضوع اسکان زائران است، ادامه داد: دو قطعه زمین در کربلا، یک قطعه در نجف، یک قطعه زمین در مرز شلمچه و یک قطعه در مرز ایران با عراق برای ساخت مرکز اقامتی در نظر گرفته شده است و این اولین باری است که چنین اتفاقی با حرکت جدی صورت می گیرد که انشاء‌ا... شاهد تحول خوبی در حوزه اسکان زائران عتبات باشیم.








رییس سازمان حج و زیارت درمورد اعزام های دریایی به عتبات عالیات نیز افزود: حدود شش هفت ماه گذشته مجموعه ای متشکل از سازمان حج و شرکت شمسابرای بررسی موضوع به آبادان و خرمشهر اعزام شدند و سفر آبی از خرمشهر به بصره مورد مطالعه قرار گرفته و مذاکراتی نیز با شرکت کشتیرانی والفجر در این خصوص داشته ایم.








اوحدی گفت: طرح سفر دریایی به عتبات در صورت حل مشکل گمرک بصره و بکار گرفتن کشتی های مناسب برای این سفر که علاوه بر بعد زیارتی و معنوی، بعد ساحتی را نیز بدنبال خواهد داشت، عملیاتی خواهد شد.








اعزام 250 هزار نفر زائر ایرانی به عمره تا امروز








مهندس اوحدی درمورد آخرین وضعیت اعزام های عمره مفرده جاری گفت: از ابتدای مرحله نخست اعزام های عمره مفرده جاری که از 26 آذر ماه آغاز شده، تا کنون 250 هزار ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف شده اند.








رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در این مدت به علت شرایط نامناسب جوی در کشور، 10 پرواز عمره لغو شده و برخی  از  پروازها را به شهرها و استان های دیگر انتقال داده ایم، افزود: برای تمامی پروازهای لغو شده، پرواز جایگزین در نظر گرفته شده و و زائران جامانده از پرواز در اسفند سالجاری یا فروردین سال بعد به سرزمین وحی مشرف خواهند شد و هیچ هزینه اضافه ای نیز از آنان گرفته نخواهد شد.








وجود 100هزار ظرفیت خالی در مرحله دوم اعزام های عمره








مهندس اوحدی همچنین درمورد آخرین وضعیت نام نویسی در کاروان های مرحله دوم اعزام های عمره مفرده جاری که اعزام آنها از هشتم فروردین سال آینده آغاز می شود، گفت: اکنون 100 هزار ظرفیت خالی در کاروان های مرحله دوم وجود دارد و به نسبت ظرفیت خالی کاروان های هر استان، اولویت های بعدی برای نام نویسی در کاروان ها فراخوان شده اند.








رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مرحله دوم اعزام های عمره مفرده تا پنجم تیر سال آینده ادامه دارد و به دلیل تخریب دو هتل «بدر المحمدیه» و «قصر الدخیل» که در فضای توسعه حرم نبوی(ص) قرار گرفته، پیش بینی می شود تا پایان اعزام های عمره مفرده جاری، 800 هزار نفر به زیارت خانه خدا مشرف شوند.








رییس سازمان حج و زیارت درمورد نرخ سود سپرده زائران عمره و حج گفت: از منظر سازمان حج و زیارت، نرخ 17 درصد، نرخ قابل قبولی نیست و پیشنهاد ما این است که در شرایط کنونی که نرخ سود اوراق مشارکت 20 درصد است، نرخ سود سپرده های حج و عمره نیز حداقل 20 درصد لحاظ شود.








اعلام اولویت های جدید حج تمتع








مهندس اوحدی درمورد آخرین وضعیت نام نویسی در کاروان های حج سال 93 که از 18 بهمن ماه جاری آغاز شده، افزود: با برنامه ریزی هایی صورت گرفته و با فراخوانی اولویت ها به صورت پلکانی، خوشبختانه هیچ ازدحامی در زمان ثبت نام اولویت های اعلام شده در ادارات حج و زیارت استان ها و کاروان ها نداشتیم و تا امروز 60 درصد ظرفیت ها بدون هیچ مشکلی تکمیل شده است.








وی با اشاره به اعلام اولویت های جدید در برای تمتع سال 93 گفت: تمامی دارندگان فیش های ثبت نامی تا 10 بهمن 84 می توانند از فردا به مدت یک هفته برای ثبت نام اقدام کنند و در صورتیکه باز هم ظرفیت خالی وجود داشته باشد، اولویت های جدید بر اساس ظرفیت خالی موجود در هریک از استان های کشوراعلام می شود.








وی با بیان اینکه زائران حج سال 93 در قالب 455 کاروان به سرزمین وحی اعزام می شوند گفت: از این تعداد 50 درصد کاروان ها مدینه قبل و 50 درصد نیز مدینه بعد هستند.








به گفته رییس سازمان حج و زیارت، اعزام های حج سال آینده از 14 شهریور ماه آغاز می شود وآخرین گروه از حجاج ایرانی ششم آبان سال 93 به کشور بازخواهند گشت.








رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمام افرادی که برای ثبت نام اقدام می کنند، باید گذرنامه آنها حداقل تا 15 فروردین سال 94 اعتبار داشته باشد.








وی درمورد خرید و فروش فیش حج گفت: خرید و فروش فیش های حج از سال های قبل آغاز شده اما آماری از آن در دست نیست و در زمینه خرید و فروش فیش های عمره نیز امروز بازار به تعادل رسیده و عرضه و تقاضا برابر شده و با اطمینان می توانیم بگوییم که امروز قیمت فیش عمره در بازار آزاد یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار تومان است.








رییس سازمان حج و زیارت درمورد ثبت نام های مجدد در حج و عمره افزود: در عمره سال 90 ثبت نام هایی که انجام شد، طبق سیاست های بعثه مقام معظم رهبری نبود و همین باعث شد تا در حدود شش میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کنند که اکنون تعداد زیادی از این ثبت نام کنندگان در نوبت اعزام به عمره هستند.








به گفته مهندس اوحدی، تنها راه حلی که بتوان سرعت اعزام ها را بالا برد این است که ظرفیت های عمره افزایش پیدا کند در غیر این صورت تا سه چهار سال آینده امکان ثبت نام مجدد برای عمره وجود ندارد و برای حج تمتع نیز تا چندین سال آینده ثبت نام جدیدی نخواهیم داشت.
سید حمید مصطفایی امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار