پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

پیگیری شکایت اینترپل از عربستان تا روشن شدن فاجعه منا/ ارائه ۴۵۰ وکالت‌نامه و ۸۰۰ مصاحبه به وزارت‌خارجه

  • 27 شهریور 1395
  • 10:51
  • 0 دیدگاه
  • 239 بازدید
  • Article Rating
پیگیری شکایت اینترپل از عربستان تا روشن شدن فاجعه منا/ ارائه ۴۵۰ وکالت‌نامه و ۸۰۰ مصاحبه به وزارت‌خارجه

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تشکیل کارگروهی با مسولیت دستگاه دیپلماسی کشور گفت: کارگروهی تشکیل شده که از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده و از همه ظرفیت‌های داخل و خارجی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا استفاده خواهد شد؛ یکی از این ظرفیت‌ها شکایت نیروی انتظامی به پلیس اینترپل از سعودی‌هاست که باید منتظر نتایج آن باشیم، مصرانه و به صورت جدی این شکایت را تازمانی که به نتیجه برسیم، پیگیری خواهیم کرد.

مهندس سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین پیگیری‌های حقوقی شکایت خانواده‌های شهدای منا از عربستان، اظهار داشت: بعد از دیدار سال گذشته با رهبری، ایشان بر دو نکته تاکید داشتند؛ نخست اینکه فاجعه نباید به فراموشی سپرده شود و دوم این نکته بود که پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق دستگاه دیپلماسی باید جدی پیگیری شود.

وی افزود: در طول یکسال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفت و در نهایت ۴۱۰ وکالت نامه تنظیم شد که طی روزهای گذشته این وکالت‌نامه‌ها به ۴۵۰ فقره رسیده است. خانواده شهدای منا به معاون کنسولی وزارت خارجه وکالت تام داده‌اند که شکایت در هر مجمع بین‌المللی یا مرجع  قضایی از طریق این وزارتخانه انجام شود.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه وکالت‌نامه‌ها به عربی ترجمه رسمی شده و قوه قضاییه آنها را تایید کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وکالت‌نامه‌ها در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته و آنها با وکلای مختلفی در عربستان و هم در کشورهای منطقه رایزنی‌هایی داشتند و هم در این زمینه از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شده است که بتوانند ادای دعاوی علیه عربستان  را صورت دهند.

اوحدی با اشاره به اینکه قوه قضاییه و دادستان کل کشور هم جلسات متعددی در این زمینه داشتند، ادامه داد: سازمان حج و زیارت نیز برای تنظیم مستندات این فاجعه وظیفه‌ای بر عهده دارد که در این زمینه حدود ۸۰۰ مصاحبه با شاهدان عینی در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده شده است. این مستندات شامل فیلم و عکس در قالب دو فایل کامل ارائه شده است.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با خانواده شهدای منا اشاره کرد و گفت: رهبری در دیدار با خانواده شهدا، مطالبات عمده‌ای را هم در داخل ایران و هم در فضای کشورهای اسلامی و هم در د دنیا اعلام کردند و خواستند همه ظرفیت‌ها برای پیگیری حقوقی فاجعه منا به کار گرفته شود. در این زمینه تاکید داشتند که کار یک دستگاه  نیست و  و فرمودند از هر روزنه‌ای که امکان‌پذیر است، پیگیری‌ها باید انجام شود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تشکیل کارگروهی با مسولیت دستگاه دیپلماسی کشور گفت: کارگروهی تشکیل شده که از هفته گذشته کار  خود را آغاز کرده است و از همه ظرفیت‌های داخل و خارجی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا استفاده خواهد شد؛ یکی از این ظرفیت‌ها شکایت نیروی انتظامی به پلیس اینترپل از سعودی‌هاست که باید منتظر نتایج باشیم، البته مصرانه و به صورت جدی این شکایت را تازمانی که به نتیجه برسیم، پیگیری خواهیم کرد.

اوحدی در پایان گفت: رهبری فرموده‌اند عربستان سعی می‌کند با پول دهان کشورها را ببندد و ما باید همه تلاشمان را بکنیم و پیگیری جدی داشته باشیم.

سید حمید مصطفایی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار